Retur & Reklamation
Fortrydelsesret
Der gives 14 dages fuld returret på varer købt i vores webshop.
Perioden regnes fra den dag;
- Hvor du modtager ordren.
- Får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, bestilt i én ordre, men leveres enkeltvis eller af flere omgange.
- Får det sidste parti, eller sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om aftale af levering af varer der består af flere partier/dele.
- Den første vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode.
Returneringsomkostninger skal du selv afholde.
Fortrydelse skal anmeldes til os senest 14 dage efter købet og fra fortrydelsen skal du senest 14 dage efter returnere forsendelsen. Meddelelsen skal gives pr. mail på tv@danfitness.dk. I meddelelsen skal du gøre tydeligt opmærksom på, at du ønsker at benytte din fortrydelsesret. Ønsker du at sende varen retur til os, bedes du først sende en mail til tv@danfitness.dk hvor du oplyser følgende:
- Ordrenummer
- Navn
- Adresse
- Postnummer og by
- Produkt
- Evt. størrelse
- Returårsag
Herefter vil vi sende mail retur med godkendelse af returneringen og hvad der fremadrettet skal ske. Vi gør dette for at sikre, at returneringen går så hurtigt og fejlfrit som muligt, da vi har mange forskellige produkter i vores sortiment, som skal sendes eller behandles forskelligt.
Når din returnering er godkendt, kan du sende varen til:
Danfitness
Møllekæret 1
8362 Hørning
Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen, uden samtidig at give tydelig meddelelse herom.
Varer undtaget fortrydelsesretten
Følgende varetyper indgår ikke i fortrydelsesretten:
- Varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
- Forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er brudt efter leveringen.
- Varer, der grundet sin art bliver uløseligt blandet sammen med andre ved levering.
- Varer, hvor plomberingen er brudt.
- Udførte ikke-finansielle tjenesteydelser, hvis levering af tjenesteydelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anderkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen er fuldt udført.
- Varer, der forringes eller forældes hurtigt.
- Kosttilskud, fødevarer og lignende grundet generel fødevaresikkerhed.
Returnering
Du skal sende din ordre retur uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har gjort brug af din fortrydelsesret. Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med returnering. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket ordentligt ind. Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen. Ekspeditionen går hurtigere, hvis du ligeledes udfylder og vedlægger vores Fortrydelsesformular.
Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering og til, vi har modtaget den retur.
Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.
Varens stand ved returnering
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, hvorpå den fungerer. Du kan med andre ord prøve varen, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.
Hvis varen er prøvet udover, det ovenfor beskrevet, betragtes den som brugt. Hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi på modtagelsestidspunktet - af returneringen. For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså afprøve varen uden egentlig at tage den i brug.
Tilbagebetaling
Fortryder du dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os retur.
I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købs-beløbet.
Ved anvendelse af fortrydelsesretten, refunderes alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (undtaget ekstra omkostninger som følge af dit valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at gøre brug af fortrydelsesretten. Tilbagebetaling gennemføres med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Vi kan tilbageholde beløbsrefunderingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.
Reklamationsret
Privat
Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.
Du har 24 måneders reklamationsret jf. købeloven. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Dog tilbyder visse producenter en udvidet reklamationsret/garanti, i så fald afholdes denne alene af producenten, og ikke af Danfitness.dk.
Reklamationsretten giver dig mulighed for at klage over fejl og mangler, der viser sig op til 24 måneder efter du modtog varen. Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget. Reklamationsretten bortfalder, hvis manglen er forårsaget af køber, eksempelvis som følge af fejlagtig brug, uautoriseret reparation, forkert brug eller lignende.
Det er en forudsætning at manglen var til stede på leveringstidspunktet. Sker reklamationen indenfor 6 måneder fra leveringstidspunktet formodes fejlen, som udgangspunkt at have været tilstede på leveringstidspunktet. Reklameres der senere end 6 måneder efter leveringstidspunktet er det købers ansvar at bevise, at manglen har været tilstede på leveringstidspunktet.
Du skal reklamere indenfor rimelig tid, efter du har konstateret manglen. Reklameres der indenfor 2 måneder efter manglen er konstateret, anses reklamationen altid for at være rettidig.
Er reklamationen berettiget refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger, hvis ikke du gør brug af vores returlabel.
Vi anbefaler dog dig at kontakte os med henblik på at modtage en returseddel til returnering af defekte produkter.
Når du ønsker at reklamere over et produkt bedes du benytte vores online reklamationsformular, hvor du automatisk tildeles et RMA-nr., dette letter sagsbehandlingen betydeligt. Du bedes oplyse, hvad problemet er, så detaljeret som muligt.
Ved returnering af en stor eller skrøbelig vare, bedes du kontakte os pr. e-mail tv@danfitness.dk inden du sender varen, hvis der skulle være den mindste tvivl omkring, hvordan varen skal emballeres korrekt.
Som forbruger kan du kræve, at vi afhjælper manglen, eller leverer en ny mangelfri vare forudsat, at forudsætningerne for ombytning er tilstede. Dette forudsætter, at reklamationen er berettiget og en eventuel omlevering ikke medfører uforholdsmæssige omkostninger for os.
Viser det sig, at varen ikke er i stykker, ikke er dækket af reklamationsretten eller at fejlen ikke kan påvises ud fra kundens fejlbeskrivelse, vil varen blive returneret. Kunden vil derefter blive faktureret 500 kr. inkl. moms eller hvad der opkræves hos det enkelte servicecenter til dækning af teknikerløn. Derudover faktureres også porto og efterkravsgebyr svarende til den aktuelle vares vægt. Du vil blive informeret inden denne fakturering.
Har du sendt en vare ind til fortrydelse eller reklamation vil du altid få tilsendt en mail, når vi har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation. Har du oprettet en reklamationssag forinden, vil denne sag i stedet blive opdateret.
VIGTIGT! Ønsker du at oprette en reklamationssag hos os, bedes du først sende en mail til tv@danfitness.dk, da vi har mange forskellige produkter i vores sortiment og forskellige leverandører. På denne måde sikrer vi hurtigst og mest professionel gennemgang af din reklamationssag.
I mailen bedes du oplyse følgende:
- Ordrenummer
- Navn
- Adresse
- Postnummer og by
- Produkt
- Evt. størrelse
- Reklamationsårsag
-
Omhandler din reklamation større maskiner som fx motionscykler, romaskiner, cross trainere, løbebånd eller lignende, så vil vi meget gerne modtage:
- 2 billeder af hele maskinen (Èt fra hver side)
- 2 nærbilleder af problemet
- 1 video med tydelig lyd og video af problemet
- 2 nærbilleder af fejlen -
Omhandler din reklamation vægtudstyr, så vil vi meget gerne modtage:
- 2 billeder af hele produktet
- 2 nærbilleder af fejlen - Omhandler din reklamation andre produkter, så er det typisk nok med et billede, som påviser problemet.
Herefter vil vi sende mail retur med godkendelse af reklamationen og hvad der fremadrettet skal ske.
Vi gør dette for at sikre, at reklamationsprocessen går så hurtigt og fejlfrit som muligt, da vi har mange forskellige produkter i vores sortiment, som skal sendes eller behandles forskelligt.
Vi betaler selvfølgelig omkostningerne ved returafsendelse.
Returadresse for reklamationen oplyses i en separat mail ved gennemgang af din reklamationssag.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Erhverv (Business to Business)
For erhvervskunder gælder det, at der er 12 mdr. reklamationsret på alle varer købt hos Danfitness.dk.
Eventuelle fejl og mangler skal anmeldes til Danfitness straks kunden har opdaget fejlen eller manglen.
Viser det sig, at varen ikke er i stykker, ikke er dækket af reklamationsretten eller, at fejlen ikke kan påvises ud fra kundens fejlbeskrivelse, vil varen blive returneret. Kunden vil derefter blive faktureret 500 kr. inkl. moms eller hvad der opkræves hos det enkelte servicecenter til dækning af teknikerløn. Derudover faktureres også porto og efterkravsgebyr svarende til den aktuelle vares vægt. Erhvervskunder opnår ikke ny reklamationsret ved reparation eller ombytning.
Som erhvervskunder betragtes private virksomheder, offentlige institutioner, foreninger, fonde og selvejende institutioner.
VIGTIGT! Ønsker du at oprette en reklamationssag hos os, bedes du først sende en mail til tv@danfitness.dk, da vi har mange forskellige produkter i vores sortiment og forskellige leverandører. På denne måde sikrer vi hurtigst og mest professionel gennemgang af din reklamationssag.
I mailen bedes du oplyse følgende:
- Ordrenummer
- Firmanavn
- Navn
- Adresse
- Postnummer og by
- Produkt
- Evt. størrelse
- Reklamationsårsag
- Omhandler din reklamation større maskiner som fx motionscykler, romaskiner, cross trainere, løbebånd eller lignende, så vil vi meget gerne modtage filmoptagelse af problemet, da det typisk omhandler mislyd eller lignende.
- Omhandler din reklamation andre produkter, så er det typisk nok med et billede, som påviser problemet.
Herefter vil vi sende mail retur med godkendelse af reklamationen og hvad der fremadrettet skal ske.
Vi gør dette for at sikre, at reklamationsprocessen går så hurtigt og fejlfrit som muligt, da vi har mange forskellige produkter i vores sortiment, som skal sendes eller behandles forskelligt.
Vi betaler selvfølgelig omkostningerne ved returafsendelse.
Returadresse for reklamationen oplyses i en separat mail ved gennemgang af din reklamationssag.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.